Forums
Fibronet.dk :: Forums :: Generel debat - ÅBEN sektion :: Jeg er ny med fibromyalgi - hvordan leve med det?

<< Forrige indlæg | Næste indlæg >>
Fuldtidsarbejde med fibromyalgi?
Bestyrer: Bette Pjok, Engel
Ophavsmand Indlæg
Ondtikroppen
01 mar 2016, 15:51:58
Registeret medlem #1082
Oprettet: 01 mar 2016, 15:36:10

Postnr. og By: 5692

Hej med jer

Da det er forholdsvis nyt, at jeg døjer med store smerter i min krop, har jeg lige lidt spørgsmål ang arbejdslivet - hvad der er realistisk, og hvad jeg kan forvente.

Inden smerterne kom til, var jeg sygemeldt med depression, så jeg har ikke prøvet at have job, samtiden med ondt i kroppen. Jeg kan forstå, at det er meget individuelt hvor påvirket man er af smerterne og hvad man kan og ikke kan. Jeg ønsker mig brændende at komme ud af 'systemet', få et fuldtidsjob og selv blive 'herre i eget hus' igen. Men er det overhovedet realistisk..? Hvad er jeres erfaringer..?
Tilbage til toppen
Lenam
02 mar 2016, 01:23:21
Registeret medlem #207
Oprettet: 11 sep 2008, 15:23:39

Postnr. og By: Esbjerg N.

Hej Ondtikroppen!

Fine spørgsmål.

Er du diagnostiseret med fibromyalgi? Der kan nemlig være mange andre årsager til smerter.

Dernæst er smerter jo noget sjovt noget. Fibromyalgiens måske specielt. Og vi opfatter heller ikke smerter ens. Nogle kan klare meget, selv om de har ondt og andre nærmest intet. Det kan også være meget individuelt for en selv. På nogle dage klarer man mere end andre.

Hvad er realistisk med hensyn til fuldtidsjob?  Ligesom smerter er individuelle, kommer det sikkert også meget an på, hvilken form for job du har/tænker på. Hvor belastende er arbejdet? Både fysik og psykisk.

Ang. fuldtidsjob, kan jeg ikke svare dig, da jeg for eget vedkommende næsten altid kun har arbejdet deltids, samt haft egen forretning herhjemme ved siden af i næsten 14 år. Så alt i alt, vel alligevel fuldtid!

Jeg har efterfølgende skrevet bogen; "Min vej gennem det danske sundhedssystem- vor herre bevares", hvor der er kopier fra hele mit forløb; resourceprofil (hvor også der står, hvordan og hvilke underlige ting jeg oplevede undervejs i kroppen(tænker fibroens udvikling), sygemeldinger, undersøgelsesforløb, arbejdsprøvninger, lægebesøg(navne på de læger, der opførte sig uanstændigt), referater fra forskellige møder, fleksjob, osv. I bogen står også om, hvordan jeg/familien levede før i tiden. 
Der står mere om bogen på forsiden her.

Der er sikkert andre, som kan svare dig og give gode råd.

Håber du kan bruge mit svar. Du er velkommen til at spørge igen.

Kærligst Lenam

Tilbage til toppen
Observer
08 apr 2016, 18:57:52
Registeret medlem #732
Oprettet: 28 jul 2012, 20:39:46

Postnr. og By: Storkøbenhavn

Jeg har haft smerter i måske 17-18 år, de første måske 15 år har jeg haft fuldtidsarbejde men er blevet nødt til at gå ned i tid, netop fordi jeg ikke kan klare det mere.

Mit job er så heller ikke fysisk hårdt men meget stressende.

Du bliver nødt til at kigge på dine egne ressourcer for at finde ud af om det overhovedet er muligt for dig at komme ud af systemet.
Hvilket fag kan du arbejde i ?
Hvor mange timer er det sandsynligt at du kan arbejde om ugen ?
Kan du leve af det antal timer ?
Hvor langt er du kommet i systemet ?
Er det sandsynlig at du måske kan få tildelt flexjob inden for rimelig tid ?

Hvis du stiller dig selv ovenstående spørgsmål og måske nogle flere, så kan du nok bedre svare på dit eget spørgsmål, er det sandsynligt at du kommer i fuldtidsarbejde igen ?
Hvis du får et fuldtidstjob igen, kan du så klare det over tid ?

Selv tror jeg at hvis du kan arbejde deltid og leve af det så er det måske sandsynligt at du kan blive selvforsørgende og dermed herre i eget hus, altså hvis du kan finde et job.

Jeg har dog aldrig hørt om fibromyalgi patienter der har mistet sit job og er kommet i kommunens klør pga. sygdom der har forbedret sit helbred og pludseligt er begyndt at arbejde fuldtid.

Du bør nok tænke over hvad der sker hvis du tager et job og ikke kan klare det alligevel, bliver du så skudt tilbage til start med hensyn til din kommunale sag ?
Tilbage til toppen

Gå til:     Tilbage til toppen

Syndiker denne tråd: rss 0.92 Syndiker this tråd: rss 2.0 Syndiker this tråd: RDF