Forums
Fibronet.dk :: Forums :: Generel debat - ÅBEN sektion :: Jeg er ny med fibromyalgi - hvordan leve med det?

<< Forrige indlæg | Næste indlæg >>
At lære sig selv at kende
Gå til side  1 2 3 ... 9 10 11
Bestyrer: Bette Pjok, Engel
Ophavsmand Indlæg
AnnC
20 apr 2010, 08:34:11
Registeret medlem #378
Oprettet: 05 apr 2010, 20:22:55

Postnr. og By: 5463 Fyn
Jeg var så glad i går og havde en kanon god dag, hvor jeg ikke gad spekulere så meget i hvordan jeg bevægede mig på jobbet. Jeg nød virkelig bare jeg kunne og i foregårs var også en rimelig god dag.
Jeg har sovet elendigt i nat og vågnede mange gange og min mave skaber sig helt tosset her til morgen. Jeg er svimmel og så er der kvalme igen på fuld blus... Ehm nu er jeg ved at prøve at lære min "nye" krop at kende, men plejer det være de første tegn hos jer andre på det går ned ad bakke igen. Puha jeg synes bare jeg har det skidt indvendigt ligenu.

Tænkte på jeg også lige vil høre i andre ad om der var et "tarm"-tal i jeres første blodprøver, der var forhøjet. Osomucoid eller noget i den retning??

[ Redigeret 20 apr 2010, 08:37:38 ]
Tilbage til toppen
Heidi Konstanse
20 apr 2010, 08:37:36
Registeret medlem #65
Oprettet: 10 okt 2007, 09:54:53

Postnr. og By: Gjøvik
Ikke lett denne kroppen nei!

Jeg sliter med forskjellige sykdommer og stress uansett er
er en av mine største fiender. Jeg er ikke i jobb pga helsen.
Så jeg styrer dagene mine selv. Mye hvile og ligger mye på sofaen.
Tilbage til toppen
majbrit
20 apr 2010, 09:09:52
Registeret medlem #312
Oprettet: 07 sep 2009, 19:45:35

Postnr. og By: 8850 bjerringbro
Hej AnnC

Svimmelhed og kvalme samt hovedpine , men også dålig nattesøvn er sikker tegn på at der kommer en dårlig periode med mange smerter (fibbens rasen som jeg kalder det).

Det er når jeg er i en god periode og så ikke tager den nødvendige hensyn, med pauser og hvile, som også er nødvendig i gode perioder.

Men det er så nemt at glemme når det bare køre der ud af.

Håber for dig du får stoppet op i tide, så det ikke bliver så slemt for dig,
det er vigtigt at tage hensyn hele tiden, for at hverdagen køre stille og roligt, for du kan være ganske rolig uden hensyn skal kroppen nok meddele det.

Knus Majbrit

[ Redigeret 20 apr 2010, 09:11:55 ]
Tilbage til toppen
AnnC
20 apr 2010, 12:12:01
Registeret medlem #378

Åh for hulen Majbrit. Har filerme kun haft to ok dage. Orker dælerme ikke at skal helt derned igen, men må prøve ikke at nå bunden denne gang så for det har taget godt og vel en uge at komme opad igen
Tilbage til toppen
majbrit
20 apr 2010, 15:14:32
Registeret medlem #312
Oprettet: 07 sep 2009, 19:45:35

Postnr. og By: 8850 bjerringbro
Hej AnnC

For mit vedkomme tager det længere og længere tid,

at komme op igen, vel at mærke kommer jeg ikke op hvor jeg var før fibben rasede.

Så jeg har lært at lytte til kroppen, før det går helt galt.

Men der er som sagt ikke to dage der er ens nogle er bare lidt bedre end andre.

Men når det er sagt, er der også forskel fra person til person hvordan fibben er.

Knus Majbrit
Tilbage til toppen
Bodil
20 apr 2010, 16:34:40
Gæst
Det med at lære sig selv at kende er bare svært. Jeg har øvet mig i 15 år, men trods det, når der er en god dag tror min hjerne jeg kan det hele og stiler lige i den sorte gryde.
I nat har jeg sovet fornuftig, så dagen startede fin, fik tørret støv af i stuen, gik ned og handlede ( det var jo gråvejr inden sneen kom ) ordnede grøntsager til i aften, og gjorde klar til at bage en kage, havde de fleste ingredienser fremme, men så sagde kroppen  " stop "  den bad ikke bare om lidt ro nej den ville ikke mere. 
Hvor dum kan man være for jeg kan jo tydeligt se nu bagefter at det var alt for meget at lave på én dag for mig. æv æv æv
Men nu står det meste klar fremme på bordet så må vi se om fibben vil med til at bage i morgen.
Jeg er meget bedre til at råde andre, end selv at leve efter rådene. he he
             Pas godt på jer selv kære venner.
                                       Bodil

[ billede slået fra ]

[ Redigeret 20 apr 2010, 16:38:03 ]
Tilbage til toppen
Lise
20 apr 2010, 17:05:30
Registeret medlem #293
Oprettet: 15 jul 2009, 09:08:27

Postnr. og By: Midtjylland
Hvor har du bare ret Bodil. Er der en dag hvor kroppen smiler og er nogenlunde - ja så er der SÅ MANGE ting ,man får lyst til. Tænk hvor energiske vi ville være hvis vi ikke havde vores smerter til at begrænse os det meste af tiden - vi har jo lysten ! wink.png
Igår fik jeg bare lyst til at hjælpe med at male vinduer (får dårlig samvittighed når jeg ser hvordan min man arbejder for tiden) Efter et kvarter kunne jeg godt mærke at det ikke gik - blev ved lidt længere.................hvor dum kan jeg være. Nu klemmer og smerter det imellem skulderbladene og arme og nakke er ikke. Ja jeg lærer det vel engang !!!dodge.png
Knus Lise
Tilbage til toppen
AnnC
20 apr 2010, 21:57:38
Registeret medlem #378

Hihi Bodil. Så ka du lære det. Nej spøg til side. Det er nemlig frygtelig svært at stoppe mens legen er god
Tilbage til toppen
majs
20 apr 2010, 23:14:51
Registeret medlem #216
Oprettet: 06 okt 2008, 22:01:54

Postnr. og By: 7760 Hurup Thy
Ja, det er frygteligt svært at stoppe sig selv i tide.
Men hammer nødvendigt.

For mig er kvalme og opkast et sikkert tegn, på at jeg allerede har overskredet tærsklen og nu hedder det så: NUL aktivitet, men aldeles ro.

Heidi Konstance skriver netop at kun roen kan bringe os på sporet af det tålelige igen.

Ja, det er fibbens rasen, som Majbrit skriver og den kan vi ikke magte samtid med alt andet.
Kroppen står af, alt hvad der er for meget "kommer op igen" for kroppen har rigeligt at se til for os.

Ja, Bodil kæmper på 15. år med at styre sig, for vi har jo lysten, som Lise skriver, og den er altså svær at styre.

Bedst som jeg nu, gennem nogle måneder, har haft det rimeligt godt (siden nytår), så er jeg begyndt at planlægge ting ud i næste uge / måned og det er helt fint, MEN der skal ikke meget til at vælte læsset, for jeg behøver bare e´n gang at blive overmodig, som i weekenden da jeg var på egne gåben i haven.
Det gør avs over alt, men jo kun fysiske smerter, så det overlever jeg da igen.
Men bare ikke hvis der så lige kommer andre udfordringer ind, inden jeg er oppe igen.
Heller ikke hvis jeg siger ok, jeg har det da rimeligt lige nu!
For det er fibben garanteret ikke enig med i og jeg ved at den vinder, for jeg har ikke energi nok til at mestre både smerter og udfordringer.

Til at begynde med hvor fibben virkelig fik mig slået ned, troede jeg faktisk at jeg kunne være gravid ( trods al umulighed).
Nu ved jeg at når kvalme og opkast melder sig, så er det på høje tid at få slået alle bræmser i.

Det er virkelig kroppens alarmklokker der ringer og de skal tages alvorligt.

Lov os at du passer rigtigt godt på dig selv, for det skylder du dine kære.
Ja, også dig selv, men det lærer vi jo først med erfaringen.

Træk i nødbræmsen og få ro på!

Knus
fra
majs

[ billede slået fra ]
Tilbage til toppen
Anne Mette
21 apr 2010, 21:49:34
Gæst
Kvalme - sidder her og nikker... Småsvimmel - nikker igen...
Så har jeg også av av av forskellige steder, i det hele taget generelt utilpas.
Derefter kommer følelsen af at kroppen er enormt tung og jeg bare skal koncentrere mig om at bevæge den (når altså jeg ikke "gad" reagere på de første små tegn) og hører jeg så ikke, så kollapser den som den gjorde for et par uger siden.

Du skal nok lære de nye tegn at kende. Og lytte til dem!!!!! UHA det lyder nemt når man skriver det til andre og UHA hvor kan man tænke: Fej for din egen dør først, du lyttede jo heller ikke særligt godt!!

Men tror at netop det at vi får sagt det til hinanden tit, betyder at noget siver ind hos os selv også. Måske en dag vi endda bliver helt gode til at høre ordentligt efter når kroppen skriger af os??

KH
Anne Mette
Tilbage til toppen
Gå til side  1 2 3 ... 9 10 11  

Gå til:     Tilbage til toppen

Syndiker denne tråd: rss 0.92 Syndiker this tråd: rss 2.0 Syndiker this tråd: RDF